There was an error in this gadget

Friday, April 8, 2011

peribahasa urang banjar yang aku pun tak pernah dengar^_^...

PERIBAHASA BANJAR (bAHASA bANJAR pERINGKAT aDVANCE - SUsAH)

Korang ingat bahasa Melayu biasa saja ade peribahasa.........Banjar pun ada peribahasa mereka sendiri. Nak tau ???? Baca la kat bawah nie:

Akal mamilanduk - Memberi pelbagai alasan untuk mengelak pekerjaan.

Baguna tahi larut - Orang yang tidak mahu mendengar nasihat, lebih mementingkan diri sendiri.

Baik mambuang hintalu sabuku, dari rusak sakataraan - Kalau ada satu anggota keluarga yang jahat lebih baik disingkirkan daripada merosak atau memalukan keseluruhannya.

Banganga dahulu hanyar baucap - Fikirkan dahulu buruk baiknya sebelum mengucapkan sesuatu.

Banyak muntung haran nasi - Orang yang terlalu banyak bercakap hanya akan membuang waktu sahaja sedangkan pekerjaan tidak menjadi.

Banyu saimbir malamasi - Hal-hal yang kecil boleh m,embahayakan sekiranya tidak berwaspada.

Baupang di batang tinggalam - Berlindung pada orang yang susah atau tidak mampu berbuat apa-apa.

Biar batihang haur asal rumah saurang, tihang ulin mun rumah urang - Barang kepunyaan sendiri biar bagaimanapun keadaannya lebih berguna daripada barang baik tapi milik orang lain.

Bila wani menimbai lunta, wani tu manajuni - Apabila berani melakukan sesuatu perbuatan maka harus berani menanggung risiko.

Bukah man cina - Orang yang lari terlalu laju kerana ketakutan.
Buta kakap - Tidak tahu sama sekali hal sesuatu.

Cirat kada mati, ular kada kanyang - suatu penyelesaian yang sangat baik.

Kapal manyuruk buntuts mahambat - Seseorang yang nampaknya diam tetapi di belakang memukul secara sembunyi.

Kaya apa urang, kaya apa saurang - Apa yang dirasakan oleh orang lain hendaknya dapat pula dirasakan oleh diri sendiri.

Kaya kalimbuai, naik kawa turun kada kawa - Seseorang yang memulakan pekerjaan dengan baik tetapi gagal menyelesaikannya.

Kaya kangkung kada baruas - Sesuatu yang sangat tidak lazim.

Kaya lukah kada bahandut - Orang yang pemboros atau orang yang tidak mahu mendengar nasihat.

Kuyang-kuyang, hantu hantu, urang urang, aku aku - Orang yang hanya mementingkan diri sendiri.

Liur baungan - Mata keranjang.

Tabulik ka luang satu - Tidak ada apa-apa hasil ataupun tidak mendapat untung.

Taguyang sarang wanyi - mengganggu orang yang lebih kuat.

Tahu makan ha, kaya ular pampaut - Orang ayang selalu mengharap bantuan orang lain tanpa mahu berusaha sendiri.

Tanggiling mangguyang paring, disambat ngaran malabuk gugur - Setiap orang ada mempunyai kelemahannya sendiri.

Amacam....bole paham--- Kalau bole Alhamdulilah. Kalau tak, balik rumah baca banyak2 kali.

SUDUT LIRIK - sesuai untuk dinyayikan selepas pening belajar bahasa banjar

Selamat jalan remeo hanya untukmu sayang dialam fana cintaku oh isabellaku teringin sejati dipintu mahligai suci dalam debu siapa dihatimu awas2x mengerti2x sebak dalam gerimis tiara fiona bonda......lalallala

1 comment:

Anonymous said...

nambahin dikit ya, ni matan banjar indo....smga faham :


"Upung mamadahi mayang"

"Sapamatuk Sapangikih"

"Kumpai makan banua"

"Gajah lalu kumpai layu"

"Hahawar ambun"

"Susur pinggir tapih"

"Kodok kada mati, ular tatap kanyang"

"Satu kerja dua gawi"

"Umpat tahi larut"

"Umpat kambing tumbur"

"Takacak bara api"

"Tapalit tahu babau"

"Badiri di atas babun"

"Panas-panas tahi ayam lancung"

"Tahadang buah bungur"

"Balang kambingan"

"Tabalik Jukung"

"Kada titik banyu digamgam"

"Tambuk sakataraan"

"Sambut saluangan"

"Talinga rinjingan"

"Warik turun ka kacang"

"Handak bahera hanyar mencari luang"

"Pagat lambaran"

"Ngalih manimbai batu ka palatar, ngalih mambuang laku mun sudah dasar"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...