There was an error in this gadget

Thursday, April 7, 2011

Belajar dari bawah^_~

hari ni bunga nak ajar perkataan2 dlm bahasa banjar dulu yer.....
1) saya = aku/saya(perkataan sama mcm BM jugak) / ulun (banjar alai)
2)awak = kawo / ( ikam / pian (banjar alai))]
3)suka/gembira = ramey /arai
4) malas = kulir
5) Tidur = guring
6) makan = makan(sama mcm BM jgk)
7)minum = nginum
8) dulu/dahulu = baharik
9)banyak kerja/busy(dlm BI) = aur
10) lembab/buat keje tehegeh2 = bayutan
11)tak suka / benci = sarek
12) bendang/sawah = bandang / pahumaan (banjar martapura)
13)air = banyu
14) bekas/tupperware = wadah
15)penat/letih = uyuh
16)lelaki= lalaki / kalau ramai kena ada imbuhan 'an' kat belakang
17) perempuan = bebini / kalau ramai kena ada imbuhan 'an' kat belakang
18) cantik = paruna/harat/bungas ..........................kalau tak cantik kena tambah kada kat depan perkataan tu.      cthnya = kada paruna/harat/bungas
19) tempayan = guri
20) beranda = ambin kalau ada tangga...org panggil waton jugak....
21)rindu = karindangan
22)sihat =wagas
23) nakal =macal
24) senduk = wancoh
25) kuali = rinjing


nanti cik bunga add lagi k...kalau ada sape2 nak tambah pun boleh gak.......^_^....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...